Teknik Saranan Kendiri A1
Teknik Saranan Kendiri A1

1. Pengenalan Saranan kendiri A1

Tindakan, perkataan dan pemikiran kita mempunyai kekuatan untuk mempengaruhi bukan hanya kita tetapi juga orang-orang yang kita kenal / ada kaitan dengan kita. Di satu sisi, mereka dapat membawa perubahan positif dengan memberi inspirasi dan motivasi kepada diri kita sendiri dan juga orang lain. Sebaliknya, apabila tindakan, perkataan dan pemikiran kita tidak sesuai, tindakan itu dapat mematahkan semangat, menolak dan melukai orang lain. Walaupun kita dapat mencuba yang terbaik dan walaupun ada niat dan usaha yang terbaik, tidak dapat dielakkan bahawa pada suatu ketika dalam hidup kita, kita akan salah dan gagal.

Kesalahan / kekurangan ini boleh dianggap remeh, misalnya kita mungkin terlambat untuk bekerja dan menyedari dengan kecewa bahawa kita lupa kunci kereta kita di apartmen setelah menaiki lif sepuluh tingkat ke bawah. Kadang kala, kita juga melakukan kesalahan besar, seperti membuat kesalahan dalam pertimbangan / penilaian, yang menyebabkan kita menjadi pelanggan utama. Pada akhirnya, setiap kesalahan menyebabkan stres / tekanan dan ketidakselesaan pada tahap tertentu. Ia boleh merosakkan hubungan, menghabiskan wang, dan membuang masa dan tenaga.

Kita mempunyai cara kita tersendiri untuk memproses ketidaksenangan ini. Sering kali, orang ingin mengatasi kesilapan dengan cepat, jadi mereka mungkin tidak menghabiskan banyak masa untuk merenungkannya. Sebaliknya, sesetengah daripada kita cuba untuk merenung dan belajar daripada kesilapan supaya kita boleh menemukan kembali (reinvent) diri dan berkembang maju dalam usaha untuk mengasah kemahiran, membetulkan tabiat buruk dan memperbaiki diri secara keseluruhan. Kita mungkin berjaya sedikit sebanyak tetapi biasanya kita mendapati diri kita tidak dapat berubah sepenuhnya. Ini kerana tindakan, pemikiran dan emosi kita yang tidak betul berpunca daripada kesan dalam minda separa sedar (sub-conscious minds) kita dan untuk mengatasinya tenaga kerohanian diperlukan.

Pakar psikiatri (psychiatrists) dan pelatih kemajuan diri (self-improvement coaches) telah mengkaji bagaimana orang boleh mengubah diri mereka secara terperinci dan banyak penyelidikan telah diterbitkan. Walau bagaimanapun, hanya beberapa kajian penyelidikan atau maklumat yang tersedia tentang bagaimana orang boleh mengubah diri mereka menangani tanggapan dalam minda bawah sedar kita dan itu juga pada tahap cetek (superficial level). Sebab kita terus mengalami situasi membimbangkan yang sama berulang kali ialah tanggapan negatif (dalam minda separa sedar kita) tidak ditangani/dibetulkan supaya ia terus mempengaruhi tingkah laku kita. Sebagai contoh, kita marah ketika kita tahu secara intelek bahawa ia tidak membantu, kita berasa cemburu terhadap orang lain walaupun kita tidak mahu berasa sedemikian, atau kita terus datang lewat ke tempat kerja walaupun kita tahu ia tidak menyenangkan bos kita.

Saranan kendiri (autosuggestion) memberikan tenaga kerohanian yang diperlukan untuk menghapuskan tanggapan negatif. Seperti yang dijelaskan dalam artikel sebelumnya dalam siri ini, ‘Apakah itu Saranan kendiri?‘, Saranan kendiri menangani tanggapan kita dalam minda bawah sedar kita, membolehkan kita membuat perubahan positif yang berkekalan pada personaliti kita.

Terdapat pelbagai jenis Saranan kendiri untuk menangani situasi yang berbeza. Dalam artikel ini, teknik A1 untuk menangani tindakan, pemikiran dan emosi yang salah dibincangkan. Di samping itu, teknik Saranan kendiri A1 boleh digunakan untuk mengatasi ketagihan seperti merokok, minum, berjudi, dan lain-lain dan tabiat buruk seperti tergagap, mengompol, menggigit kuku, dll. Ini dibincangkan dengan lebih terperinci dalam Bahagian 7.

2. Definisi teknik Saranan kendiri A1

Teknik Saranan kendiri A1 mewujudkan kesedaran tentang semua pemikiran, emosi dan tindakan yang salah dan membolehkan kita mengawalnya dengan menyediakan langkah pembetulan kepada minda seseorang.

Formatnya ialah :

Tindakan, pemikiran atau emosi yang tidak betul + wujudkan kesedaran + mengawalnya dengan tindakan yang betul

 

Mencari perhatian Rasuah Impulsif Keingin-sempurnaan
Menjadi konservatif Mengelamun Ketidakpastian Kebanggaan
Menjadi terlalu bercita-cita tinggi Ketidaksetiaan Kurang konsentrasi/tumpuan Mementingkan diri sendiri
Menjadi terlalu analitikal Tidak bermoral Sifat malas Kecurigaan
Kesombongan Tidak sabar Tidak menepati masa Tidak kemas

3. Aplikasi struktur dan format Saranan kendiri A1

Contoh yang menggambarkan bagaimana seseorang boleh menggunakan teknik Saranan kendiri A1 yang diberikan di bawah :

Saranan kendiri A1

Kesilapan / kekurangannya ialah seseorang itu berasa malas untuk membasuh pinggan mangkuk dan meninggalkannya di dalam singki semalaman.

  • Oleh itu, mengikut format Saranan kendiri A1, Saranan kendiri ialah – Setiap kali saya berasa malas untuk membasuh pinggan, saya akan menyedarinya, dan mencuci pinggan dengan segera.
  • Saranan kendiri bermula dengan ’Setiap kali’ dan kemudian bahagian kejadian yang datang itu merupakan pencetus sebenar (iaitu – ‘rasa malas untuk mencuci pinggan’).
  • Kemudian, kesedaran dibangunkan dengan mengatakan “Saya akan menyedarinya”, diikuti dengan tindakan pembetulan (iaitu – ‘dan saya akan mencuci pinggan’).
  • Bergantung pada jenis personaliti, kita boleh mengubah sedikit perspektif yang betul. Sebagai contoh, bagi sesetengah orang, menambah ‘serta-merta’ boleh membantu seseorang untuk bertindak segera. Sebaliknya, bagi orang lain ia mungkin membawa sedikit kebimbangan, jadi kita juga boleh mengelakkannya.

4. Bagaimana memutuskan bila hendak memilih teknik Saranan kendiri A1

Mari kita lihat dalam situasi atau jenis kesilapan teknik A1 yang boleh digunakan.

Teknik A1 boleh digunakan untuk semua tindakan, pemikiran dan emosi yang mengakibatkan kesilapan dilakukan oleh anda sendiri.

Di bawah ini, maksud tindakan, pemikiran dan emosi yang tidak betul diberikan.

Kesilapan / Kekurangan Penerangan
Tindakan yang tidak betul Kesilapan tahap tindakan berlaku apabila kita melakukan perbuatan fizikal yang tidak betul seperti tidak mengemas katil pada waktu pagi, tidak berkongsi makanan kegemaran dengan adik-beradik, dsb.
Pemikiran yang tidak betul Pemikiran yang tidak betul berlaku apabila kita mendapat pemikiran negatif atau tidak wajar yang bukan disebabkan oleh sebarang situasi luaran. Sebagai contoh, jika seseorang secara spontan merasakan mereka bukan pelajar yang baik dan mereka tidak akan berjaya dalam hidup tanpa sebarang sebab luaran, ia adalah satu pemikiran yang salah.
Emosi yang tidak betul Emosi yang tidak betul berlaku apabila emosi tertentu kuat dalam keperibadian kita, dan banyak fikiran datang ke fikiran disebabkan oleh emosi itu. Sebagai contoh, jika bimbang adalah emosi yang kuat dalam diri seseorang maka orang itu akan bimbang tentang banyak perkara secara rawak tanpa sebarang rangsangan luar.

Sila ambil perhatian bahawa perkara di atas tidak berkaitan dengan tindak balas yang salah. Reaksi yang salah berlaku disebabkan oleh rangsangan luar dan teknik A1 tidak digunakan untuknya. Secara ringkasnya,

  • Tindakan, pemikiran atau emosi yang salah berlaku apabila kita tidak bertindak balas terhadap peristiwa luaran. Jika kita telah melakukan tindakan yang salah atau pemikiran atau emosi yang salah terlintas di fikiran tanpa rangsangan luar, kami akan memilih teknik A1.
  • Sebaliknya, tindak balas yang tidak betul berlaku apabila pemikiran, tindakan atau emosi yang salah berlaku berhubung dengan seseorang atau situasi. Sebagai contoh, jika seseorang memandu perlahan di hadapan kita dan kita berasa tidak sabar, maka ia akan menjadi tindak balas yang tidak betul. (Bagi kesilapan dan kekurangan tahap tindak balas sedemikian sila rujuk Autocadangan A2.)

Jadi, kita memilih teknik A1 apabila kami bertanggungjawab atas kesilapan dan ia disebabkan oleh tindakan, pemikiran atau emosi yang tidak betul. Carta alir berikut menunjukkan secara visual cara kita tahu bila hendak memilih teknik saranan cadangan A1 untuk menangani kesilapan.

Bagaimana memilih jika Saranan kendiri A1 perlu dibuat?

Sekarang, dengan menggunakan carta alir di atas, contoh berikut menunjukkan kepada kita cara menggunakannya untuk Saranan kendiri A1.

Terlupa PasportKesilapan/Kekurangan: Disebabkan oleh tidak teratur, terlupa pasport saya di rumah dan hanya menyedarinya apabila saya sampai di lapangan terbang. Akibatnya, saya tidak dapat menaiki penerbangan antarabangsa saya.

Soalan pertama yang perlu kita kemukakan untuk menentukan jenis Saranan kendiri ialah – kelemahan personaliti siapakah punca utama bagi stres / tekanan dalam situasi atau siapa yang bertanggungjawab atas kesilapan tersebut. Di sini ia adalah diri sendiri kerana saya terlupa pasport saya.

Soalan seterusnya yang akan kita tanyakan ialah ‘Adakah kesilapan ini satu tindakan, pemikiran atau emosi yang tidak betul atau adakah ia reaksi yang tidak betul?’ Di sini ia adalah tindakan yang tidak betul.

Jadi, berdasarkan analisis, oleh kerana kesilapan ini adalah tindakan tidak betul yang disebabkan oleh diri sendiri, Saranan kendiri A1 boleh digunakan.

Format untuk merangka saranan kendiri A1 ialah :

Tindakan, pemikiran atau emosi yang salah + mewujudkan kesedaran + mengawalnya dengan tindakan yang betul

Saranan kendiri : Apabila saya hendak meninggalkan rumah ke lapangan terbang, saya akan sedar untuk menyemak sama ada saya membawa pasport saya dan saya akan meninggalkan rumah hanya selepas mengambil pasport bersama saya.

5. Contoh Saranan kendiri jenis A1

Beberapa contoh Saranan kendiri A1 diberikan di bawah. Ia dikumpulkan sebagai Saranan kendiri untuk tindakan, pemikiran dan emosi yang salah.

Saranan kendiri Hipnosis Diri A1 daripada SSRF Inc.

Contoh di atas menunjukkan cara kita boleh menggunakan Saranan kendiri jenis A1 dalam kehidupan seharian kita. Mengambil Saranan kendiri A1 membantu kita mengelakkan tindakan, pemikiran dan emosi yang salah dengan meningkatkan kesedaran kita. Peringkat kesedaran yang berkaitan dengan tindakan yang salah khususnya diberikan dalam bahagian seterusnya.

6. Tahap kesedaran tentang tindakan yang tidak betul

Apabila kita mengambil Saranan kendiri A1 untuk tindakan yang tidak betul, kita meningkatkan tahap kesedaran kita secara berperingkat. Tahap kesedaran tentang tindakan yang tidak betul yang kita lalui dengan mengambil A1

Saranan kendiri boleh dirancang dengan mengambil kira tahap kesedaran seseorang tentang kesilapan:

  1. Kesedaran selepas melakukan tindakan yang tidak betul : Pada peringkat ini kita menyedari bahawa kita telah melakukan kesilapan selepas tindakan yang salah telah berlaku
  2. Kesedaran semasa tindakan yang salah : Di sini, kita faham bahawa kita melakukan kesilapan kerana kita melakukan tindakan yang salah
  3. Kesedaran sebelum kesilapan tetapi tidak dapat menghentikannya : Pada peringkat seterusnya, kita sedar bahawa tindakan yang salah akan berlaku sebelum kita melakukannya, tetapi kita tidak dapat menghentikannya
  4. Kesedaran sebelum kesilapan dan dapat mencegahnya : Pada peringkat akhir, kita menyedari bahawa kita akan melakukan tindakan yang salah dan kita dapat menghentikan diri kita sendiri

Tidak kira di peringkat mana kita berada dalam tindakan yang salah, dengan mengambil Saranan kendiri A1, kita boleh bergerak ke peringkat yang lebih tinggi secara progresif dan akhirnya mengelak daripada membuat kesilapan. Mari kita kembali ke contoh dari bahagian sebelumnya untuk melihat bagaimana ini boleh berlaku dalam amalan :

Tahap kesedaran berhubung dengan tindakan yang tidak betul

Kesilapan/Kekurangan: Saya telah makan donat coklat yang terakhir walaupun saya menyedari bahawa Jake belum makan dan dia amat menyukai donat.

  1. Pada peringkat pertama, anda akan menyedari kesilapan selepas memakan donat tersebut.
  2. Pada peringkat kedua, anda akan sedar bahawa anda telah melakukan kesilapan semasa anda memakan donat tersebut.
  3. Pada peringkat ketiga, anda akan sedar bahawa adalah satu kesilapan untuk mengambil kepingan terakhir donat semasa anda mengambilnya, tetapi anda tidak akan dapat menahan diri anda.
  4. Pada peringkat akhir, anda akan sedar sebelum mengambil donat terakhir bahawa adalah salah untuk berbuat demikian kerana Jake tidak mempunyai apa-apa, dan anda akan membenarkan dia mendapatkan donat itu.

7. Mengaplikasikan teknik Saranan kendiri A1 untuk mengatasi ketagihan dan tabiat buruk

7.1 Mengatasi ketagihan dengan menggunakan Saranan kendiri jenis A1

Tindakan yang salah termasuk ketagihan dan tabiat buruk. Itulah sebabnya teknik Saranan kendiri A1 boleh digunakan untuk mengatasinya, dan penerangan tentang cara untuk berbuat demikian diberikan lebih awal.

Kebanyakan kita akan mengenali seseorang yang mempunyai ketagihan. Kita berasa tidak berdaya terutamanya apabila kita melihat ahli keluarga tidak dapat melepaskan dirinya daripada ketagihan. Selalunya, orang yang mempunyai ketagihan menafikannya, dan walaupun mereka mengakui bahawa mereka mempunyai masalah, mereka tidak dapat mengatasinya dan berasa hilang kawalan. Malangnya, kaedah rawatan semasa mempunyai kadar kejayaan yang sangat teruk, dengan kadar berulang untuk beberapa ubat penyalahgunaan melebihi 90% (Smyth, 2010). Dengan menggunakan remedi penyembuhan rohani yang sesuai dan Saranan kendiri A1, kadar kejayaan rawatan ketagihan boleh meningkat dengan ketara dan seseorang yang mengalami ketagihan dapat mengatasinya.

Memandangkan ketagihan adalah tindakan yang salah, Saranan kendiri yang akan kita ambil berubah bergantung pada tahap kesedaran kita seperti yang diberikan dalam bahagian 5. Contoh Saranan kendiri yang boleh kita ambil untuk mengatasi merokok bagi setiap peringkat kesedaran diberikan di bawah.

Tahap kesedaran berhubung dengan merokok

  1. Kesedaran selepas merokok : Setiap kali saya menghisap rokok, saya akan menyedari kesan negatif merokok.
  2. Kesedaran semasa merokok : Setiap kali saya menghisap rokok, saya akan menyedari kesan negatif merokok dan saya akan berhenti merokok.
  3. Kesedaran sebelum merokok tetapi tidak dapat menghentikannyav: Setiap kali         saya hendak menghisap rokok, saya akan menyedari kesan negatif merokok dan saya      akan mengetepikan rokok itu.
  4. Kesedaran sebelum merokok dan dapat menghentikannya : Setiap kali saya mendapat keinginan untuk menghisap rokok, saya akan menyedari kesan negatif merokok dan saya akan dapat mengatasi keinginan saya.

Sesiapa sahaja yang cuba berhenti merokok boleh menilai tahap kesedaran mereka dan mengambil Saranan kendiri yang sepadan. Apabila tahap kesedaran meningkat, Saranan kendiri boleh diubah. Saranan kendiri untuk ketagihan lain seperti alkohol, dadah, perjudian, dsb. boleh dirangka dengan cara yang sama.

7.2 Mengatasi kegagapan

Saranan kendiri boleh membantu untuk mengatasi kegagapanBayangkan diri anda pergi temuduga. Ia berjalan lebih baik daripada yang anda jangkakan dan anda menjawab semua soalan penemuduga dengan baik. Tetapi kemudian, hati anda menjadi sedih atau kecewa apabila anda menyedari bahawa penemuduga bertanyakan soalan kepada anda yang anda tidak mempunyai cara untuk menjawab dengan betul. Anda cuba menjawab, dan semasa anda melakukannya, anda tergagap-gagap seperti yang anda tahu akan anda lakukan. Dengan perasaan putus asa, anda menyedari bahawa anda mungkin tidak akan mendapat pekerjaan kerana kesilapan yang satu ini.

Tabiat buruk boleh menjadi punca bagi rasa malu dan memakan tenaga mental seseorang. Seperti yang ditunjukkan oleh contoh di atas, mereka juga boleh mempunyai akibat yang lebih drastik seperti menghalang pertumbuhan kerjaya. Ramai yang mengalami tabiat sedemikian benar-benar ingin mengatasinya, namun, boleh menjadi sukar bagi mereka untuk mengatasinya dengan usaha sedar sahaja. Ini kerana orang sering bertindak atas tabiat buruk tanpa disedari. Sebagai contoh, seseorang mungkin menggigit kuku mereka sebagai tindak balas kepada tekanan dan hanya menyedarinya apabila mereka melihat kuku mereka kemudian. Walaupun orang itu sedar bahawa mereka sedang menggigit kuku mereka, desakan bawah sedar untuk berbuat demikian boleh menjadi sangat kuat sehingga ia mengatasi sebarang niat sedar untuk menghentikan tabiat buruk itu. Teknik Saranan kendiri A1 boleh digunakan untuk mengatasi tabiat buruk tersebut dengan berkesan. Tabiat buruk juga merupakan tindakan yang tidak betul, jadi Saranan kendiri boleh dirangka mengikut tahap kesedaran kita sama seperti cara ia dirangka untuk ketagihan dalam bahagian 7.1. Contoh Saranan kendiri yang boleh diambil untuk tabiat buruk gagap diberikan di bawah ini.

  1. Kesedaran selepas tergagap : Setiap kali saya menyebut “t-t-t” selepas bercakap       dengan pantas, saya akan menyedarinya.
  2. Kesedaran semasa tergagap : Setiap kali saya menyebut “t-t-t” semasa bercakap dengan pantas, saya akan menyedarinya dan saya akan dapat membetulkannya. Kemudian saya akan bernafas dan bercakap dengan betul.
  3. Kesedaran sebelum tergagap-gagap tetapi tidak dapat menghalangnya : Setiap kali saya hendak menyebut “t-t-t” semasa bercakap dengan pantas, saya akan menyedari kesilapan yang akan saya lakukan, dan saya akan membetulkannya.

Dalam kes tergagap, tidak ada kesedaran peringkat keempat kerana seseorang tidak secara sedar mendapat pemikiran bahawa mereka akan tergagap. Teks “bercakap pantas” boleh diubah bergantung pada apa yang menyebabkan kegagapan dalam diri seseorang. Contohnya, jika terdapat bunyi tertentu yang seseorang tidak dapat sebutkan tanpa tergagap-gagap seperti huruf “b”, maka itu boleh disebut dalam Saranan kendiri.

Sama ada seseorang itu mengalami kegagapan atau tabiat buruk yang lain, ia boleh diatasi dengan merangka Saranan kendiri seperti di atas. Kita boleh menilai berapa banyak peringkat kesedaran yang ada untuk tabiat buruk dan mengambil Saranan kendiri dengan sewajarnya.

8. Kesimpulan

Apabila kita mula membetulkan tindakan, pemikiran dan emosi, hubungan, interaksi dan sikap kita berubah menjadi lebih baik. Seperti yang dikatakan oleh Laksamana Tentera Laut AS, William H. McRaven, ‘Jika anda ingin mengubah dunia mulakan dengan mengemas katil anda.’ Teknik Saranan kendiri A1 membantu memberikan rangsangan positif yang diperlukan kepada minda untuk melakukan perubahan. Oleh itu, minda mula dimurnikan dan kita mengalami kepositifan. Kami menggalakkan anda untuk melaksanakannya, supaya anda boleh merasai manfaat personaliti yang lebih positif secara langsung.