Bagaimana untuk menyerahkan (diri) kepada Tuhan dengan mengurangkan sifat pelaku? (doership)

1. Pengenalan

Ego adalah halangan terbesar dalam amalan rohani kita. Walaupun kebanyakan dari kita mempunyai beberapa idea tentang apa itu ego, namun ramai tidak tahu bahawa sifat pelaku (doership) adalah satu jenis ego utama. Sifat pelaku bermakna mempunyai perasaan bahawa kita adalah pelakunya. Apabila kita mempunyai sifat pelaku untuk sebuah tindakan, ianya  bermakna bahawa kita merasakan diri kita melakukan sesebuah tindakan dan tidak menyedari bahawa Tuhan sedang melakukan segalanya dan menyerahkan tindakan kita kepada Tuhan. Dengan kata lain, apabila kita mempunyai sifat pelaku terhadap sebuah tindakan atas diri kita sendiri, kita berfikir bahawa kita boleh melakukan sesuatu perkara dengan sendiri. Sebagai contoh, kita rasa kita memiliki sebuah rumah, kita memiliki sebuah kereta, bahawa kita sedang berusaha untuk mencari nafkah dan sebagainya.

Menyerahkan sifat pelaku adalah penting untuk amalan kerohanian. Ia membantu untuk mewujudkan sebuah keadaan berhubung dengan Tuhan, di mana kita merasakan bahawa pada hakikatnya kita tidak melakukan apa-apa tindakan dan bahawa Tuhan adalah pelaku tunggal atas tindakan apa-apa pun.

2. Bagaimanakah sifat pelaku berkembang?

Sifat pelaku sebenarnya timbul kerana kecenderungan sejagat sekarang untuk mencari kebahagiaan dan menghindari ketidakbahagiaan. Pada zaman dahulu ketika manusia lebih suci secara rohani , manusia memiliki sifat pelaku yang rendah dan berada dalam keadaan menyerah kepada Tuhan di mana mereka merasakan Tuhan telah menyelesaikan segala perkara. Dengan masa, orang mula kehilangan keadaan semulajadi berhubung dengan Tuhan dan mereka mula mencari kebahagiaan dan menghindari ketidakbahagiaan dengan menggunakan tindakan sengaja mereka. Akibatnya, orang mula merasakan bahawa mereka melakukan sesuatu atau beberapa tindakan, dan perlahan-lahan perasaan halus (subtle) dari sifat pelaku berkembang.

Apabila sifat pelaku berkembang, kita mula bergantung kepada diri kita sendiri daripada bergantung kepada Tuhan. Tuhan memberikan kita apa yang diperlukan jika kita menyerahkan diri kepada-Nya. Sebaliknya, bergantung pada diri sendiri hanya membawa kepada kesilapan. Oleh sebab kita mula bergantung pada diri kita sendiri, kita mula membuat kesilapan yang menciptakan dan memperkuatkan tanggapan yang salah dalam fikiran kita Ini akhirnya membawa kepada perkembangan kelemahan personaliti (personality defects) seperti ketidaksabaran, ketakutan, bimbang, tergesa-gesa, sifat kasar, pemikiran berlebihan, pemikiran negatif, kesempurnaan dll. Fikiran menjadi biasa untuk menggunakan tenaga yang luar biasa dalam usaha untuk menyelesaikan situasi di luar kemampuannya dan dalam mengekalkan pemikiran yang banyak, oleh itu, kemampuan kita berkurang dan kita mulai mengalami situasi dengan stres. Ini telah membawa kepada keadaan semasa dunia hari ini di mana kebanyakan orang mengambil sifat pelaku terhadap tindakan mereka ke atas diri mereka dan tahap ketidakbahagiaan telah semakin meningkat.

3. Mengapa hendak kita menyerahkan sifat pelaku kepada Tuhan ?

Oleh sebab kita secara semulajadi sentiasa mengambil sifat pelaku atas tindakan kami, ianya mungkin tidak jelas mengapa kita ingin menyerahkannya. Satu perkara yang menarik ialah perasaan tidak bersifat pelaku adalah penting untuk kejayaan sesuatu aktiviti. Bagi mana-mana aktiviti untuk dilakukan dengan betul, perlu ada ketenangan dan penyerahan. Untuk memahami perkara ini dengan lebih baik, marilah kita mengambil contoh seorang pemuzik bermain biola, seorang gimnastik dan penceramah awam.Tiada seorang pun daripada mereka boleh melakukan aktiviti masing-masing dengan betul jika terdapat sifat pelaku dan tekanan. Jika ada tekanan, pemain biola tidak akan bermain dengan baik, gimnas akan jatuh semasa melompat dan penceramah awam akan membuat kesilapan dalam ucapan.

Semua pemuzik, atlet, dan penceramah umum yang sangat berjaya bersikap tenang. Seolah-olah mereka telah menyerahkan kawalan aktiviti mereka dan bergabung sebahagian dengannya supaya aktiviti itu berlaku secara automatik dari dalam mereka. Inilah sebabnya mereka dapat melakukan beberapa tindakan mereka dengan sempurna.

Apabila seorang pencari (kerohanian) membuat kemajuan rohani, mereka mula mengenal pasti lebih banyak dan banyak lagi dengan prinsip Tuhan dari dalam dan lebih kurang dan kurang lagi dengan 5 deria, minda dan intelek. Seperti pemuzik, gimnas dan penceramah awam, pencari melakukan tindakan dengan tenang, dan tindakan mereka menjadi berganjaran dan mudah. Dalam situasi yang sukar, pencari tidak bimbang dan sebaliknya mempunyai kepercayaan kepada Tuhan dan riang. Rahsia di sebalik ini terletak pada penyerahan, yang menyebabkan sifat pelaku yang rendah.

Dari perspektif duniawi dan rohani, adalah bermanfaat untuk mengurangkan dan mengatasi sifat pelaku kerana kedua-dua usaha duniawi dan rohani berlaku dengan cara yang terbaik apabila sifat pelaku rendah. Ini bermakna kita boleh mencapai matlamat kita – sama ada duniawi atau rohani – lebih mudah apabila ada sifat pelaku yang rendah.

4. Bagaimanakah kita dapat mengenalipasti dan mengatasi sifat pelaku?

Sifat pelaku dialami apabila seseorang mengalami kebahagiaan dan ketidakbahagiaan psikologi. Pemikiran seperti “Saya melakukan ini dengan baik,” “Yang lain akan kagum dengan saya,” “Saya mesti berkemampuan kerana saya melakukan aktiviti ini dengan baik,” dan lain-lain semua timbul dari sifat pelaku. Kita berasa bahagia apabila kita berfikir dengan cara ini, tetapi ini sebenarnya berlaku kerana kita mempunyai sifat pelaku. Jika kita melihat secara mendalami apabila kita mengalami kebahagiaan, banyak kali kita akan mendapati bahawa pemikiran-pemikiran yang halus (subtle) ini hadir.

Pada masa yang sama, kita mengalami ketidakbahagiaan kerana sifat pelaku juga. Pikiran seperti “Orang lain harus memahami saya,” “Saya tidak dapat menangani keadaan ini,” “Saya berhak lebih baik,” dll. Muncul dari sifat pelaku.

Dalam erti lain, kita dapat mengenal pasti bahawa kita mempunyai sifat pelaku atas  tindakan kita mengalami kebahagiaan atau ketidakbahagiaan dari tindakan tersebut.

Persoalannya pula ialah, bagaimana untuk mengatasi sikap pelaku ? Sebenarnya, kebanyakan daripada kita tidak tahu bagaimana untuk melakukan perbuatan tanpa sifat pelaku kerana kita telah melakukan perbuatan dengan sifat pelaku untuk banyak kelahiran. Malah pemikiran bahawa “saya akan mengatasi sikap pelaku” timbul akibat sifat pelaku! Walaubagaimanapun, terdapat beberapa langkah seorang pencari boleh ambil untuk mengatasi sifat pelaku, seperti berikut:

  1. Sifat pelaku dapat diatasi dengan menyerah kepada Tuhan. Kita boleh mula dengan menyerah dengan tugas-tugas kecil dengan berdoa kepada Tuhan untuk mengajar kita bagaimana untuk melaksanakannya. Sebagai contoh, kita boleh meminta Tuhan untuk mengajar kita cara membersihkan bilik kita atau cara menggunakan komputer supaya amalan kerohanian kita berlaku. Sifat pelaku tertanam walaupun dalam tugas kecil, dan dengan meminta bantuan Tuhan dalam tugas-tugas ini, pencari belajar untuk menyerah diri. Kemudian, pencari dapat menyerahkan tugas-tugas yang lebih rumit seperti menulis laporan atau menjalankan satsang (perkumpulan Tuhan).
  2. Doership boleh diatasi dengan menyerahkan kebahagiaan dan ketidakbahagiaan kepada Tuhan. Lebih mudah untuk menyerahkan rasa ketidakbahagiaan daripada kebahagiaan kerana minda diikat dengan mengalami kebahagiaan. Seorang pencari dapat belajar untuk menyerahkan ketidakbahagiaan dengan menerima situasi sukar yang mereka hadapi dengan meminta dan menerima bantuan Tuhan di dalamnya. Pencari boleh meminta Tuhan untuk mengajarnya bagaimana melakukan amalan rohani dalam keadaan tersebut, dan kemudian setelah kesulitan diselesaikan, pencari boleh meluahkan terima kasih (gratitude) kepada Tuhan untuk membantu dia melalui situasi ini. Sebagai contoh, marilah kita katakan seorang pencari telah kehilangan pekerjaannya. Dia boleh menghadapi situasi ini secara positif dengan berdoa kepada Tuhan untuk mengajarnya bagaimana melakukan amalan rohani melalui keadaan dan kemudian menyerahkan diri kepada Tuhan – tidak kira sama ada dia mendapat pekerjaan atau tidak. Apabila pencari menyerah dengan cara ini, Tuhan menjaga pencari dan memberinya apa yang diperlukan supaya amalan kerohaniannya berlaku. Dengan menghadapi kesukaran dengan cara sedemikian, kita menjadi riang dan situasi lebih diselesaikan dengan lebih mudah  Kepercayaan juga meningkat kerana kita ditunjuk bahawa situasi dapat diselesaikan dengan bergantung dan menyerah kepada Tuhan.
  3. Akhirnya, seorang pencari perlu belajar untuk menyerahkan kebahagiaan serta kesedihan untuk mengatasi sifat pelaku. Kerana ini tidak mudah untuk dilakukan, ia berlaku pada peringkat kemudian dalam amalan kerohanian. Dengan kemajuan (dalam amalan kerohanian) seorang pencari dapat mengalami lebih banyak emosi rohani (bhāv) dan Kebahagiaan Abadi (Ānand). Apabila ini berlaku, pencari mula menyedari bahawa pengalaman ini memberikan kepuasan yang lebih jauh dari kebahagiaan psikologi. Pencari membuat usaha untuk meningkatkan amalan kerohanian supaya emosi rohani mereka dan jumlah Kebahagiaan Abadi yang mereka rasakan meningkat, dan pengikatan pada kebahagiaan akan berkurang secara automatik. Pencari juga dapat menarik perhatian mereka secara berterusan bahawa matlamat dalam amalan rohani adalah untuk mengalami emosi rohani dan Kebahagiaan Abadi, dan bukannya untuk mengalami kebahagiaan semata-mata. Ini menjadikan ia lebih mudah untuk melepaskan tabiat minda untuk mencari kebahagiaan.

Di samping itu, seseorang boleh membuat usaha untuk meningkatkan semua aspek amalan kerohanian, termasuk mencanta (mengulang nama Tuhan), menghadiri Perkumpulan Kebenaran Mutlak (Satsang), menyampaikan Khidmat (bakti) kepada Kebenaran Mutlak (satsēvā). Dengan meningkatkan amalan kerohanian, seseorang mula mengalami Tuhan dari dalam, dan ini menjadikannya lebih semulajadi untuk menyerahkan sifat pelaku kepada Tuhan.

5. Mengenai menyerah pada Tuhan

Untuk meringkaskan, sifat pelaku adalah keadaan yang membuat kita merasa bahawa kita adalah pelaku, dan bukannya Tuhan. Oleh kerana sifat pelaku, kita terperangkap dalam mengalami kitaran kebahagiaan dan kesedihan dan ini menjadikannya sukar untuk merasakan Kebahagiaan Abadi dan Tuhan dalam diri kita. Akibatnya, kelemahan personaliti dan ego berkembang. Dengan melakukan usaha untuk mengatasi sifat pelaku, kita dapat maju ke arah tujuan kita dalam amalan kerohanian, iaitu kesedaran Tuhan.

Di bawah ini adalah satu pengalaman pencari dari Serbia, Eropah (Dejan Glescic) untuk menggalakkan pencari untuk melakukan usaha untuk mengurangkan sifat pelaku:

“Saya berasa tertekan kerana beberapa situasi dalam kehidupan dan kerja. Ketika saya duduk untuk penyembuhan rohani, saya tiba-tiba menangis. Pada ketika ini, saya mula mengalami bahawa Tuhan mengawal badan, memberi tenaga kepada minda dan mengawal fikiran dan akal. Ia berasa seperti pernafasan pun dilakukan oleh Tuhan dan bahawa tiada apa yang berlaku, berlaku kerana usaha saya; Saya hanya pemerhati. Semua telah dilakukan oleh Tuhan dan saya hanya direndam dalam memikirkan-Nya. Saya menyedari bahawa situasi yang saya hadapi telah berlaku untuk membawa saya ke titik pecah ini supaya saya dapat belajar untuk menyerahkan diri kepada Tuhan dan hanya bergantung kepada-Nya. Perasaan itu tidak dapat dijelaskan, dan saya berasa kebahagiaan abdi yang teramat, aman dan bebas. Saya fikir ia mesti begitu luar biasa untuk berada dalam keadaan ini secara berterusan apabila seseorang mencapai tahap Wali yang lebih tinggi.”

Kami berdoa kepada Tuhan bahawa dengan membaca artikel ini, para pencari di seluruh dunia diilhami untuk mengatasi sifat pelaku supaya mereka dapat merasakan Tuhan dalam diri.