Malay-spiritual-solutions

1. Pengenalan

1Pada zaman yang kita hidup, kita telah diajar untuk melihat dan memahami dunia melalui 5 deria/pancaindera kita, fikiran dan akal. Hasilnya, kita percaya bahawa apa yang kita lihat semuanya adalah yang benar wujud. Amat jarang sekali orang cuba dan mengalami sesuatu pada tahap vibrasi (vibrational level). Contohnya, memakai tengkorak sebagai aksesori mungkin trend fesyen baru dimulakan oleh seseorang selebriti. Orang tergesa-gesa untuk mengikut trend fesyen tanpa berhenti untuk berfikir adakah ianya sesuai dan apakah jenis vibrasi yang dikeluarkan oleh aksesori tersebut.

Di dunia yang kita hidup,terdapat banyak trend/arah aliran yang sebegitu rupa dan tingkah laku yang mengeluarkan vibrasi yang sangat negatif dan juga telah diterima pakai oleh sebahagian yang besar daripada masyarakat. Majoriti masyarakat tidak mencuba untuk memahami dan menilai perkara-perkara pada tahap vibrasi. Oleh itu, ramai orang mengikut trend negatif dan tingkah laku yang dipopularkan oleh orang lain yang sebenarnya tidak tahu mana yang lebih baik.

Melalui penyelidikan kerohanian, kami telah mendapati bahawa trend dan tingkah laku yang diterangkan dalam bahagian ini telah dimulakan atau dipengaruhi oleh tenaga negatif yang mempengaruhi atau merasuk orang. Trend dan tingkah laku ini mempunyai kesan yang sangat berbahaya, terutamanya pada tahap kerohanian, dan mengurangkan kesucian rohani masyarakat. Hasilnya, kita bertindak secara tidak segaja memberi kesempatan kepada tenaga negatif. Malah, tindakan ini adalah bersamaan dengan menjemput tenaga negatif untuk menguatkan pegangan mereka ke atas kita.

Adakah terdapat apa-apa cara untuk melepaskan diri daripada cengkaman ilusi yang dipunyai oleh tenaga negatif terhadap masyarakat?

Ya. Dengan mendidik masyarakat tentang amalan-amalan yang telah dipengaruhi oleh tenaga negatif, kami berharap dapat meningkatkan kesedaran mengenai masalah sedunia ini. (Lihat seksyen: “Trend dan tingkah laku yang dipengaruhi oleh tenaga negatif.”) Kesedaran adalah penting kerana melainkan jika minda dan akal memahami aspek ini, individu tidak akan memandangnya atau boleh bertindak ke atasnya. Dalam artikel ini, kita meneroka pilihan yang dipunyai oleh umat manusia untuk melahirkan suatu anjakan budaya dan kerohanian di dunia, supaya masyarakat boleh mengguna pakai lebih banyak amalan dan tingkah laku sāttvik.

2. Amalan kerohanian diperlukan untuk memahami perkara-perkara pada tahap vibrasi.

Apabila (tangan) kanak-kanak melecur terkena dapur, seseorang tidak perlu memberitahu kepada kanak-kanak supaya jangan sentuh dapur. Ini adalah kerana kanak-kanak telah memahami melalui pengalaman bahawa menyentuh dapur panas adalah menyakitkan.

Begitu jugalah dengan mengalami vibrasi kerohanian. Tiada jumlah penjelasan teori yang boleh menggantikan pengalaman sebenar vibrasi negatif yang dikeluarkan daripada sesuatu tindakan ataupun objek. Kecuali, dalam hal vibrasi kerohanian, ianya adalah tidak seberapa jelas seperti contoh kanak-kanak dan dapur di atas.

Untuk mengalami dan memahami vibrasi kerohanian, amalan kerohanian tetap adalah satu kemestian. Apabila seseorang mengamalkan amalan kerohanian yang mematuhi enam prinsip-prinsip asas amalan kerohanian, kita menerima banyak manfaat termasuk perkembangan kerohanian. Satu lagi faedah adalah keupayaan untuk melihat dan merasai vibrasi halus (subtle vibrations). Apabila kita dapat mengalami vibrasi kerohanian, kita akan lebih cenderung untuk memilih apa yang lebih baik dari segi kerohanian untuk kita tanpa mengira berapa menarik ia mungkin kelihatan kepada deria fizikal.

Dengan amalan kerohanian yang tetap satu lagi perkara berlaku. Kesucian rohani kita meningkat dan kita secara automatik, tidak akan bertolak ansur dengan perkara yang jahat / tidak suci dari segi kerohanian. Ia adalah sebabnya bahawa seseorang yang maju/berkembang dari segi kerohanian, boleh diumpamakan seperti seekor ular menggantikan kulitnya, para pencari secara automatiknya melangkaui (transcend) tingkah laku yang jahat / tidak suci dari segi kerohanian dan tabiat masa lalu mereka, seperti memakan makanan bukan vegetarian, minum alkohol, dan lain-lain.

Yayasan Penyelidikan Sains Kerohanian (SSRF) telah menerbitkan pelbagai artikel yang akan membantu anda memulakan atau melanjutkan amalan kerohanian anda:

  1. Mulakanlah perjalanan kerohanian anda: Artikel ini akan menyediakan anda dengan gambaran ringkas bagaimana anda boleh memulakan amalan spiritual/kerohanian yang berkesan. Amalan kerohanian yang tetap adalah cara yang terbaik untuk membawa mampan perubahan positif/transformasi dalam diri seseorang.
  2. Remedi penyembuhan rohani: Kami telah menyediakan pembaca dengan pelbagai remedi penyembuhan sendiri seperti Rawatan air garam, Rawatan kotak dan lain-lain. Remedi penyembuhan rohani yang mudah tetapi mujarab (yang berkesan) ini membantu orang ramai mengatasi kesan tenaga negatif.
  3. Satsang (Perkumpulan Kebenaran Mutlak) dalam talian/melalui internet: SSRF menjalankan satsang dalam talian melalui Skype membantu para pencari (Tuhan), menyediakan mereka dengan hala tuju dan inspirasi untuk tabah hati dalam perjalanan kerohanian mereka.
  4. Belajar Laman web SSRF: Dengan mempelajari Laman web SSRF, seseorang boleh mendapat perspektif kerohanian mengenai pelbagai aspek kehidupan dan fenomena. Ini akan membantu untuk meningkatkan kefahaman seseorang mengenai dimensi spiritual/kerohanian dan bagaimana ia secara berleluasa (pervasively) boleh menjejaskan kehidupan kita.

Dengan sentiasa mengamalkan amalan-amalan di atas dalam kehidupan anda, dari masa ke masa, anda akan dapat:

  1. Mengatasi kesan tenaga negatif dan maju/berkembang dari segi kerohanian.
  2. Membezakan antara vibrasi positif dan negatif dan seterusnya berupaya untuk membuat keputusan yang lebih baik untuk anda dan orang yang tersayang.
  3. Secara automatiknya dapat mengatasi tabiat buruk yang memberi kesan kepada anda pada tahap fizikal, psikologi dan kerohanian.
  4. Mengurangkan takdir buruk

3. Perubahan utama yang diperlukan dalam masyarakat

  1. Pendidikan: Sebaik-baiknya kurikulum dalam sistem pendidikan kita di seluruh dunia perlu mempunyai panduan mengenai apakah itu sattvik, rājasik dan tāmasik. Dalam era purba seperti Satyayug dan Tretayug ia biasanya diterima dan difahami bagaimana dimensi kerohanian memberi kesan kepada kehidupan kita. Dalam sistem pendidikan Gurukul, Guru akan bukan hanya mengajar pelajar apa yang mereka perlu tahu untuk kehidupan duniawi, tetapi juga mengajar untuk peningkatan kerohanian mereka. Ini termasuk membantu pelajar memahami sains kerohanian.
  2. Peranan Ibu bapa: Ibu bapa perlu menjadi model peranan (role model) positif untuk anak-anak mereka; membimbing mereka ke arah tingkah laku dan trend sattvik. Untuk ini, tanggungjawab terletak pada ibu bapa untuk memahami kesan kerohanian pelbagai trend dan tingkah laku. Mereka sendiri perlulah mengamalkan Kerohanian.
  3. Pemimpin-pemimpin dalam masyarakat: Pemimpin dan penggubal dasar dalam masyarakat perlu mempunyai asas dan pemahaman kerohanian yang kukuh, jika tidak ia adalah amat sukar untuk memerintah negara atau negeri dengan cara yang adil dan saksama untuk faedah semua rakyat.
  4. Pendirian teguh: Memprotes terhadap trend dan tingkah laku negatif dalam masyarakat, seperti membantah perarakan ‘zombie’ di sesebuah bandar, akan membantu untuk mewujudkan kesedaran bahawa trend ini patut dihentikan.

4. Ringkasan

Menjalankan amalan spiritual/kerohanian yang tetap menghalang seseorang daripada melakukan perbuatan yang tidak soleh dan berdosa. Ini menjamin seseorang kehidupan yang bahagia. Anda tidak akan hilang apa-apa, segalanya adalah perolehan belaka. Amalan kerohanian adalah mudah, ia tidak melibatkan apa-apa kos dan ia membawa kita ke Kebahagiaan (Ānand) – itulah matlamat kehidupan manusia di mana setiap individu sedang berusaha untuk mencapai sama ada kita sedar atau tidak.

Masyarakat akan menjadi sihat dan bahagia hanya jika setiap orang dalam masyarakat adalah sihat dan bahagia dan juga sebaliknya.

SSRF memberikan sambutan mesra kepada semua pembaca untuk mencuba amalan spiritual/kerohanian dengan jaminan bahawa kami akan melakukan yang terbaik untuk membantu anda melalui laman web ini, kemudahan Login kami, satsang dalam talian/internet dan melalui para pencari (Tuhan).

Marilah kita menjalani sebuah kehidupan rohani secara sedar dan menikmati Kebahagiaan!

Untuk sebarang pertanyaan sila hubungi kami di Kemudahan Login kami.