Malay_Astrology-LP

Abstrak

Ia adalah dipuji bahawa sains Astrologi boleh melihat aspek dunia halus dan nasib yang di luar pemahaman sains moden. Melalui kaedah penyelidikan rohani kita telah memastikan bahawa ketepatan Astrologi adalah semaksimum 30%. Ketepatan dan kuasa tafsiran ahli nujum boleh ditingkatkan hanya melalui amalan rohani.

1. Pengenalan kepada ketepatan Astrologi

Dari dahulu lagi, konsep bahawa cakerawala di langit boleh menyediakan peta untuk masa depan telah mempesonakan manusia. Romans manusia dengan Astrologi merangkumi dari pandangan kasual terhadap bahagian zodiak di akhbar, untuk membuat keputusan penting dalam kehidupan seperti perkahwinan, kewangan dan juga perubatan atas nasihat ahli nujum. Ini diketahui juga bahawa beberapa ketua negara berunding dengan ahli nujum untuk membantu membuat keputusan yang boleh mempengaruhi aliran sejarah.

Jadi apakah ketepatan Astrologi apabila digunakan sebagai alat untuk meramalkan masa depan atau untuk membuat keputusan? Kami telah menggunakan metodologi penyelidikan rohani bagi membantu mendedahkan jawapan kepada soalan ini bersama-sama dengan

menyediakan perspektif rohani mengenai ketepatan Astrologi dan parameter yang boleh mempengaruhinya.

Apa yang menarik tentang Astrologi ialah ahli nujum cuba memahami nasib rakyat berdasarkan data yang sangat terhad seperti masa lahir dan latitud dan longitud tempat kelahiran. Ahli nujum cuba untuk memberikan data mengenai aspek-aspek tertentu kehidupan seseorang seperti punca astrologi sesuatu penyakit atau kesukaran, seperti

  • ketidakupayaan untuk berkahwin,
  • masa terbaik untuk memulakan usaha perniagaan atau apa-apa usaha peribadi lain dan
  • isu-isu nasional.

Menurut sains Kerohanian, takdir adalah sebahagian daripada kehidupan kita yang telah ditetapkan sebelum kelahiran kita. Semua peristiwa utama dalam kehidupan kita adalah ditakdirkan seperti ibu bapa kita dilahirkan dengan, orang yang kita berkahwin atau penyakit yang boleh mengancam nyawa kita. Takdir yang memang berkaitan dengan isu kerohanian tidak dapat difahami oleh lima organ deria, minda dan intelek.

Hakikat bahawa ahli nujum mendakwa bahawa mereka boleh meramalkan takdir kita dengan menggunakan sains astrologi mereka dan sedikit intuisi1 yang memuncak kepentingan kita dan dengan itu kami mengambil keputusan untuk menyelidik sistem ilmu ini.

1Rujuk bahagian 5.5.2

2. Mengenai Astrologi

2.1 Apa itu Astrologi?

Kita mendapati bahawa ada pelbagai variasi definisi bagi Astrologi yang berkaitan dengan pemahaman manusia dalam subjek tersebut. Mereka termaksud:

Astrologi adalah satu sistem ilmu yang terperinci dan terdapat karya-karya yang panjang lebar yang mengandungi pengiraan sangat rumit berdasarkan kedudukan bintang-bintang dan planet-planet dan di antara hubungan yang sedia ada di antara mereka dan pelbagai fenomena di bumi termasuk kehidupan manusia. (Ruj: vedic.indastro.com, 2006)

“Astrologi tidak menawarkan penjelasan undang-undang alam semesta, atau mengapa alam semesta wujud. Apa yang ia lakukan, dalam erti kata yang ringkas, ia adalah untuk menunjukkan bahawa terdapat kesepadanan antara makrokosma dan mikrokosmis. Pendek kata terdapat ritma untuk alam semesta, dan kehidupan manusia sendiri mengikuti ritma ini.” ( Henry Miller – Ref: elore.com, Feb 2006 )

Astrologi adalah amalan kuno yang menganggap bahawa kedudukan bintang dan planet mempunyai pengaruh langsung kepada orang dan peristiwa. Kononnya, corak kehidupan seseorang boleh dicatat dengan penentuan kedudukan bintang dan planet pada masa lahir seseorang. Carta yang cuba mencapai ini dikenali sebagai horoskop. ( Ref: greatcom.org )

Antara frasa yang lebih biasa kami dapati adalah:

Antara hubungan di antara kedudukan bintang-bintang dan planet-planet dan fenomena di Bumi termasuk kehidupan manusia.

Terdapat kesepadanan antara makrokosmos dan mikrokosmis.

Kedudukan bintang dan planet mempunyai pengaruh langsung ke atas manusia dan peristiwa.

Walaupun terdapat variasi dalam definisi Astrologi adanya persetujuan bahawa bagi setiap horoskop, masa kelahiran adalah titik permulaan penting, bersama-sama dengan tempat lahir (latitud dan longitud tempat kelahiran).

2.2 Bagaimana Astrologi diguna?

Melalui penyelidikan kita mendapati bahawa terdapat banyak jenis Astrologi dan aplikasi utama mereka termasuk:

Aplikasi atau kegunaan

Maksud

Ramalan

Untuk mengetahui apa yang akan berlaku

Diagnostik

Bertindak sebagai bantuan untuk menyelesaikan kes-kes perubatan yang sukar atau untuk memahami punca kepada kesukaran menyentuh mana-mana aspek kehidupan. Sebagai contoh, seseorang boleh meminta ahli nujum soalan mengapa dia terus menghadapi masalah kewangan walaupun mempunyai pendapatan yang baik.

Sifat semulajadi dan keserasian

Untuk memahami sifat semulajadi seseorang dan keserasian dengan profesion atau dengan pasangan hidup berdasarkan tanda-tanda zodiak masing-masing atau horoskop.

Membuat keputusan

Ini termasuk mengetahui masa bertuah yang disyorkan untuk acara yang dirancang seperti perkahwinan atau majlis pembukaan untuk perniagaan seseorang atau menjawab soalan yang khusus seperti apabila seseorang itu perlu berkahwin.

Dalam bahagian prespektif rohani yang seterusnya kita menyediakan maklumat mengenai ketepatan aplikasi Astrologi ini.

Adalah juga penting bahawa ia bergantung kepada siapa kita pergi untuk mendapat bantuan untuk menyelesaikan masalah kita, cara menyiasat punca masalah akan berbeza. Terdapat bahasa Sanskrit (bahasa India kuno) yang menyatakan bahawa dalam hal apa-apa kesukaran:

Jika seseorang menjumpai seorang yang mengamalkan amalan sains Āyurvēda, iaitu Vaidya (doktor Ayurvedik), dia akan berkata ia adalah kerana ketidakseimbangan di antara ketiga-tiga humor hempedu, kahak dan angin.

Jika seseorang menjumpai ahli nujum dia akan berkata ia adalah kerana kedudukan tertentu bintang dan planet.

Jika seseorang merunding dengan doktor dia akan berkata ia adalah kerana penyakit yang melibatkan beberapa bahagian badan

Jika seseorang merunding dengan seorang yang matang dari segi kerohanian dia akan berkata ia adalah kerana takdir.

Jadi diagnosis yang mana satu dipercayai?

Menurut sains kerohanian, kesemua jawapannya adalah benar, kerana jawapan ini tidak saling eksklusif atau berbeza di antara satu sama lain tetapi hanya caranya yang berbeza untuk menyatakan kebenaran yang sama di sebalik kesukaran berdasarkan titik rujukan. Sebagai contoh, apa yang berlaku mengikut nasib seseorang juga boleh dijelaskan dari segi kedudukan bintang-bintang dan planet.

3. Hujah-hujah sains moden mengenai kebolehpercayaan dan ketepatan Astrologi

Janji terhadap definisi Astrologi yang diberikan dalam bahagian 2.1 iaitu untuk meramalkan masa depan adalah kemungkinan jauh untuk dicapai. Walau bagaimanapun ia telah bertemu dengan pembangkang yang kuat dari beberapa agama dan juga sains moden berhubung dengan ketepatan dan kebolehpercayaan dalam astrologi. Sains moden merujuk kepada Astrologi sebagai palsu atau pseudo sains.

Dari penyelidikan yang dijalankan, kami mendapati beberapa bantahan generik terhadap Astrologi. Antara hujah-hujah utama sains moden terhadap ketepatan dan kebolehpercayaan Astrologi termasuk:

3.1 Bagaimana dengan kehendak bebas?

Jika posisi planet (yang makro), mempengaruhi dan menghasilkan tindak balas di dalam manusia (yang mikro), ini menjadikan manusia sebagai gadaian di kosmos, dengan kehidupan dan tindakan yang telah ditetapkan dan tidak berubah-ubah. Bagaimana dengan kehendak bebas untuk menentukan masa depan seseorang?

Prespektif rohani: Sila rujuk bahagian 5.1 untuk prespektif rohani bagi kehendak bebas

3.2 Tiada keseragaman interpretasi

Terdapat banyak sistem Astrologi, masing-masing mempunyai kaedah mereka sendiri bertentangan di antara satu sama lain. Tidak ada kesepakatan dalam keseragaman interpretasi. Sebagai contoh, ahli nujum di Barat tidak akan mentafsirkan horoskop dengan cara yang sama seperti ahli nujum Cina.

Editor SSRF: Adalah dihujah bahawa cara seragam dalam interpretasi bukannya isu. Apa yang relevan dan penting di sini ialah fakta sama ada ramalan mereka sama.

3.3 Terlalu umum

Kebanyakan ramalan mengenai tingkah laku dan personaliti adalah sangat umum maka ia menjadi sukar bagi mereka sekurang-kurangnya sebahagiannya tetap.

Prespektif rohani: Sila rujuk bahagian 5.4 untuk prespektif rohani bagi ketepatan

3.4 Tidak menggunakan kesemua planet

Asas Astrologi adalah mengenai bilangan planet dalam sistem Suria kita. Namun carta astrologi adalah berdasarkan andaian bahawa terdapat tujuh planet dalam sistem Suria (termasuk Matahari dan Bulan). Pada masa dahulu, Uranus, Neptun dan Pluto tidak boleh diperhatikan dengan mata kasar. Akibatnya, ahli nujum berasaskan sistem mereka dengan tujuh planet yang mereke percayai mengelilingi Bumi. Sejak itu, ia terbukti bahawa Matahari, bukan Bumi, adalah pusat sistem Suria dan tiga lagi planet wujud dalam sistem Suria kita. Menurut teori astrologi (bahawa posisi planet mempunyai pengaruh yang pasti terhadap tingkah laku manusia dan peristiwa), ketiga-tiga planet yang belum ditemui akan mempengaruhi tingkah laku dan perlu dipertimbangkan untuk membuat horoskop dengan tepat. Mereka biasanya tidak digunakan, maka teori astrologi menjadi kurang tepat, oleh itu tiada horoskop yang tetap boleh dicartakan tanpa mempertimbangkan kesemua planet dan pengaruh sepatutnya.

Editor SSRF: Terdapat bukti yang membuktikan bahawa tradisi seperti Astrologi Vedik wujud beribu-riba tahun dahulu dan pada masa itu juga adanya pemahaman yang mendalam dalam astronomi dan fakta-fakta seperti di atas. Sila rujuk bahagian 5.3.

3.5 Peralihan buruj

Astrologi adalah tidak saintifik kerana hakikat liukan atau peralihan buruj. Ahli-ahli nujum dahulu tidak sedar akan liukan dan oleh itu mereka gagal mempertimbangkannya dalam sistem mereka. Dua belas tanda-tanda zodiak pada asalnya bersepadan dengan dua belas buruj dengan nama yang sama. Walau bagaimanapun oleh kerana liukan, buruj tersebut telah beralih lebih kurang 2,00 tahun dahulu. Ini bermaksud bahawa buruj Virgo kini adalah bujur Libra, buruj Libra kini adalah tanda Scorpio dan sebagainya.

Editor SSRF: Terdapat bukti untuk membuktikan bahawa tradisi seperti Astrologi Vedik wujud beribu-riba tahun dahulu dan pada masa itu juga adanya pemahaman yang mendalam dalam astronomi dan fakta-fakta seperti di atas. Mereka sedar akannya dan pengiraan astrologi direka atas pertimbangan perubahan. Sila rujuk bahagian 5.3.

3.6 Faktor-faktor lain yang mempengaruhi kelahiran anak

Astrologi mengabaikan kuasa tarikan graviti yang lain daripada sistem bukan solar contohnya., tarikan graviti oleh obsterik pada anak yang baru lahir adalah kira-kira enam kali lebih besar daripada Marikh. (Ruj: Hugh Ross, Ph.D)

Editor SSRF: Yayasan Penyelidikan Sains Kerohanian mempunyai beberapa pakar perubatan yang mengamal kerohanian di bawah bimbangan mereka. Malahan mereka mengesahkan bahawa pengaruh kuasa fizikal yang dikenakan oleh obsterik adalah lebih banyak daripada kuasa tarikan graviti oleh Marikh, mereka mengatakan bahawa ia lebih besar daripada 6 kali yang dinyatakan oleh Hugh Ross.
Perspektif rohani: Ahli nujum sememangnya mengambil kira pengaruh planet-planet sebagai signifikan. Tetapi adakah Astrologi berkaitan dengan pengaruh fizikal planet atau kedudukan planet yang bertindak sebagai pelan takdir kita? Rujuk bahagian 5.2.

3.7 Mengapa masa kelahiran dan bukannya masa kehamilan dipertimbangkan semasa melukis carta bagi Astrologi?

Horoskop berdasarkan pada data yang tepat; iaitu masa lahir. Walau bagaimanapun mengapa masa ini diambil dan bukannya masa kehamilan? Para sainstis kini percaya bahawa kebanyakan aspek personaliti anak ditetapkan sebelum kelahiran – maka horoskop perlu mengambil kira kehidupan sebelum kelahiran.

Prespektif rohani: Masa tepat kehamilan adalah sukar untuk dikenal pasti. Walau bagaimanapun kalau horoskop dibuat sebelum kelahiran akan lebih tepat keputusannya. Sila rujuk bahagian 5.5.5 untuk keterangan selanjutnya.

3.8 Bukti statistik

Sepanjang masa terdapat pelbagai kajian statistik yang dijalankan cuba mengesahkan ketepatan Astrologi. Astrology-and-science.com menyatakan suatu eksperimen di mana banyak set carta kelahiran telah dicampur aduk dengan deskripsi pemiliknya. Tugas ahli nujum adalah memadankan carta untuk pemiliknya.

“Dalam buku Astrologi mereka melakukannya sepanjang masa”, kata mereka. “Maka kita mengharapkan peratusan kadar berjaya hampir 100%. Sehingga kini 54 kajian telah diuji dengan menggunakan sejumlah 742 ahli nujum and 1407 carta kelahiran. Walaupun nombor-nombornya mengagumkan purata kejayaann tidak berbeza daripada 50% jangakaan secara kebetulan, iaitu ia tidak lebih baik daripada melambungkan duit siling.

Editor SSRF: Adalah dihujahkan bahawa jika hanya seorang ahli nujum mendapat betul dari pelbagai pembolehubah dalam kehidupan seseorang seperti status kewangan, bilangan anak, ciri-ciri personaliti, ciri-ciri perkahwinan, perniagaan, penyakit dan sebagainya, ia patut dipuji bahawa kebarangkalian mendapat betul dari pelbagai pembolehubah akan menjadi lebih kurang.

4. Sesetengah agama menolak Astrologi

Agama seperti Kristian menolak sepenuh-penuhnya Astrologi atas sebab-sebab berikut:

Sebuah laman web absolutetruth.net menyatakan Astrologi amat dikutuk oleh Kitab Bible sama seperti ilmu sihir dan okultisme. Ia menyatakan, ”Jika teori asas Astrologi itu benar, iaitu posisi bintang memberi impak, meramal atau dalam sebarang aktiviti manusia, pertimbangkan beberapa implikasinya“:

“Manusia tidak boleh bertanggungjawab atas tindakan mereka, baik atau buruk. Tidak akan ada asas untuk menilai sebarang tingkah laku ‘betul‘ atau ‘salah‘ jika individu tersebut dipaksa berkelakuan sedemikan oleh kerana beberapa penjajaran kosmik.“

Prespektif rohani: Mengikut sains kerohanian ini bukanlah sepenuhnya benar, sila rujuk ke artikel hukum rohani dalam akaun memberi dan menerima yang menunjukkan hukum di sebaliknya “seperti yang disemai sedemikian hendaknya dituai.“

“Pilihan yang kita kemukakan adalah tidak bermakna. Jika masa depan boleh diramal dengan pengukuran peredaran planet dan bintang, membuktikan bahawa kita hidup dengan hanya ilusi kehendak bebas, maka apa-apa yang kita lakukan atau gagal dilakukan tidak kurang bermakna. Kita ‘terperangkap‘ dengan ‘takdir‘ kita.“

Prespektif rohani: Mengikut sains kerohanian, kewujudan takdir adalah fakta, tetapi kita boleh mengatasi takdir kita dan tidak terperangkap olehnya – Rujuk bahagian 5.1 dan artikel bagaimana mengatasi takdir.

Perubahan kehidupan, salah satu konsep Kitab Bible, adalah mustahil, kerana mengikut Astrologi kehidupan kita ditentu ketika lahir.

Prespektif rohani: Seseorang boleh maju dalam kerohanian walaupun dia mempunyai takdir yang buruk. Sila rujuk bahagian 5.1 dan artikel bagaimana seseorang menjadi seorang yang lebih baik melalui amalan rohani.

Orang Kristian percaya bahawa kuasa rohani roh jahat boleh memanupulasi peristiwa kehidupan manusia, yang telah membuka diri kepada pengaruh okultisme, seperti Astrologi dan horoksop. Kitab Bible suci mengandungi amaran yang ketat berkaitan dengan ini.

Prespektif rohani: Kuasa-kuasa roh jahat seperti hantu (iblis, syaitan, tenaga negatif dsb) boleh memberi kesan kepada sesiapa walaupun dia alim. Mereka tidak memerlukan bahantara seperti Astrologi untuk mengelirukan sesiapa. Prinsipnya adalah semakin tinggi tahap kerohanian dan seseorang yang banyak mengamalkan kerohanian mereka lebih terlindung daripada kesan hantu (iblis, syaitan, tenaga negatif dsb). Kebanyakan orang dalam era ini tanpa mengira agama berada pada tahap kerohanian 20%. Maka mereka mempunyai kurang rizab tenaga rohani dan oleh itu boleh dikatakan mereka tidak mempunyai pertahanan terhadap hantu (iblis, syaitan, tenaga negatif dsb). Sila rujuk bahagian hantu (iblis, syaitan, tenaga negatif dsb).

5. Prespektif rohani mengenai ketepatan dan kebolehpercayaan Astrologi

Berikut adalah beberapa perkara yang kita perolehi semasa penyelidikan rohani yang memberi penerangan mengenai Astrologi sebagai sistem ilmu dan ketepatannya.

5.1 Berapa banyak kehendak bebas yang benar-benar kita ada dalam kehidupan kita?

Menurut sains kerohanian, secara purata pada era ini 65% daripada kehidupan kita dikuasai oleh takdir dan 35% oleh kehendak bebas (bebas memilih). Takdir adalah sebahagian daripada kehidupan kita di mana kita tidak mempunyai sebarang kawalan ke atas situasi kehidupan. Kehendak bebas adalah sebahagian kehidupan kita yang mana kita mempunyai kawalan.

Malay_destiny-vs-wilful-action
Astrologi hanya boleh mengamati setakat apa yang tertakluk dalam takdir seseorang dan bagaimana seseorang akan mungkin menggunakan kehendak bebas bergantung kepada sifat semulajadinya. Biasanya kita tidak boleh mengelak takdir walaupun kita mengetahuinya. Walau bagaimanapun takdir adalah sememangnya faktor rohani yang boleh diatasi dengan cara rohani sahaja, iaitu dengan amalan rohani atau rahmat daripada Guru (contohnya mahaguru dengan tahap kerohanian melebihi 70%).

Apakah manfaatnya kepada kita jika kita mengetahui keamatan takdir kita?

Dengan mengetahui keamatan takdir, kita boleh melakukan sebanyak amalan rohani untuk mengatasi sepenuhnya atau dilindungi daripadanya. Dalam kes keamatan takdir, sekurang-kurangnya kita boleh diingati terlebih dahulu dan oleh itu kita boleh lebih bersedia secara mental. Sila rujuk rajah dibawah untuk jenis-jenis takdir dan cara mengatasinya.

Jenis-jenis takdir
Ringan Sederhana Teruk

Contoh-contoh

Penyakit minor, usaha-usaha diperlukan untuk mengatur perkahwinan lebih dari sederhana

Masalah rumahtangga, kerugian kewangan, ketidakupayaan untuk mempunyai anak

Kemalangan teruk dan kematian yang tidak dijangka, tidak mungkin mengaturkan perkahwinan walaupun dengan usaha yang banyak

Bagaimana mengatasinya

Amalan rohani yang sederhana

Amalan rohani yang intensif

Tidak dapat diubah dengan amalan rohani. Hanya dengan rahmat seorang Guru yang dapat mengubahnya

Sila ambil perhatian:

Amalan rohani yang intensif dari segi kuantiti adalah bermaksud lebih kurang 12-14 jam amalan sehari. Dari segi kualiti, ia bermaksud seseorang perlu melakukan kesemua aktiviti harian sebagai berkhidmat kepada Tuhan dengan keinginan yang banyak dan dengan tujuan utama untuk mencapai Tuhan.

Amalan rohani sederhana dari segi kuantiti adalah bermaksud 4-5 jam amalam sehari. Dari segi kuantiti, ia bermaksud seseorang melakukan kebanyakan aktitivi harian sebagai berkhidmat kepada Tuhan.

Sila rujuk artikel mengenai

takdir, kehendak bebas dan hukum karma

5.2 Planet dan bintang mempengaruhi tingkah laku manusia, walaupun mereka bertindak sebagai penanda.

Menurut sains kerohanian:

  • Kehidupan manusia atau peristiwa di bumi bukanlah hanya dipengaruhi oleh jasad cakerawala atau kedudukannya. Jika kita mengambil pengaruh kasar atau fizikal, terdapat banyak lagi benda yang boleh memberi kesan kepada kehidupan dan ia tidak terhad kepada hanya jasad cakerawala.
  • Walau bagaimanapun diakui bahawa jasad cakerawala mempunyai pengaruh terhad ke atas kehidupan manusia. Seiring dengan ini, jasad cakerawala bertindak sebagai penanda atau pelan kehidupan seseorang.

Rujuk bahagian 5.4 untuk kesemua pengaruh utama kehidupan seseorang.

5.3 Astrologi sebagai sains

Astrologi seperti sains moden ia adalah sebahagian daripada segala-gala dalam sains kerohanian. Ini adalah kerana Astrologi telah disahkan dan disahkan semula berdasarkan pemerhatian, inferens dan kesimpulan sama seperti sains moden. Walau bagaimanapun penggunaan intuisi dalan sains Astrologi hanya boleh dilakukan jika ahli nujum adalah pada tahap kerohanian yang tinggi.

Astrologi mempunyai asalnya dari kitab-kitab Vedik India kuno. Pendeta/Sage India kuno mengetahui banyak fakta mengenai alam semesta beribu-ribu tahun dahulu yang hanya diketahui oleh sains moden pada masa kini. Beberapa fakta adalah:

  • Matahari kita agak kecil jika dibandingkan dengan matahari yang lain dan diketahui oleh Pendeta/Sage kuno India 7000 tahun dahulu.
  •  Keterangan nebule difoto oleh sains moden telah dijumpai dalam Rigveda sejak beribu-ribu tahun.
  •  Bintang Vega (dipanggil Abhijit dalam Sankrit) turun dari langit 12000 tahun SM yang kini diketahui oleh ahli astronomi moden, telah pun disebut oleh Pendeta/Sage Vyas pada 5561 SM (ruj: Book sains Vedik dan masa pengiraan Vedik oleh Dr. P.V Vartak)
  •  Dalam Vedik astronomi, kita menjumpai kenyataan bahawa Bumi adalah badan yang bergerak tetapi kelihatan statik, sebagaimana diisytiharkan oleh peramal Vedik, lama sebelum ditemui oleh Galileo. (Ruj: The Storehouse of Wisdom Dr. R.N. Aralikatti)
  • Pendeta/Sage India menemui sesuatu yang sangat menakjubkan iaitu perhubungan psiko-biofizikal di antara organisma manusia dan proses-proses bawahan kosmik. Bagaimana orang pada masa yang jauh lagi mengetahui banyak mengenai keadaan dan faktor-faktor yang mengawal proses-proses yang penting dan watak interaksi manusia dengan alam semula jadi, terutamanya pengaruh jasad cakerawala, Matahari, Bulan dan pelbagai radiasi yang bertindak dari angkasa lepas dan perut bumi, tanpa sebarang eksperimen dan radas? Dan semua ini diambil kira dalam kedua-dua diagnosis dan drawatan! Adakah ini tidak menunjukkan bahawa budaya yang tinggi dan menakjubkan perlu membangkitkan kesyukuran atas kekaguman dan keinginan untuk belajar? (Ruj: Professor Alexander Spirkin, seorang ahli psikologi yang terkenal, dipetik dari Indastro.com)

Astrologi agak unik sebagai sains dan sistem pengetahuan kerana ia melihat sedikit sebanyak dunia halus yang tidak boleh diamati oleh lima organ deria, minda dan intelek. Sebagai contoh, Astrologi boleh memberitahu bahawa jika seorang dipengaruhi oleh leluhur, berdasarkan kedudukan jasad cakerawala.

Sebaliknya, sains moden cuba memahami alam semesta melalui medium daripada lima organ deria, minda dan intelek. Walau bagaimanapun tahap mengetahui alam semesta fizikal berbanding dengan halus atau dimensi rohani ialah 1:infiniti. Sains moden melalui eksperimen saintifik moden tidak boleh menentukan masalah atau kesukaran dalam kehidupan bahawa ia mempunyai punca dalam dimensi rohani. Sebagai contoh, jika seorang dipengaruhi oleh masalah leluhur, sains moden tidak boleh mendiagnosis atau merawat simpton ini. Ia dipuji bahawa dengan intelek, ahli nujum yang berpengalaman (contohnya ahli nujum Vedik, leluhur ahli nujum kita) mampu melihat sekurang-kurangnya sebahagian dimensi halus supaya dapat mendiagnosis leluhur seseorang yang terperangkap dalam beberapa rantau nether dan memerlukan bantuan daripada keturunan mereka.

Malahan dari kesemua perdebatan yang berkaitan bahawa adakah Astrologi adalah sains atau tidak dan sebab-sebab atau hujah-hujah dibuat terhadap perkara-perkara berikut boleh ditanggung dalam minda. Nampaknya Astrologi kurang diingini dari segi sains moden yang menilainya. Sains tidak semestinya 100% benar untuk dianggap sains. Sebagai contoh, jika ahli geologi (walaupun berbilion-bilion dolar dibiayai) tidak boleh memberitahu di mana dan bila gempa bumi seterusnya akan berlaku, kita tidak boleh mengatakan bahawa geologi bukannya sains. Jika doktor melakukan diagnosis yang salah kita tidak boleh mencemarkan nama baik keseluruhan profession perubatan. Berbuat demikian adalah seperti membuang bayi bersama-sama dengan air mandian. Secara keadilan kita harus menggunakan sistem pengadilan yang sama dengan teliti bahawa kita mempunyai sistem pengetahuan, seperti Astrologi, untuk sains moden juga.

5.4 Ketepatan Astrologi

Seperti dinayatakan sebelumnya, Astrologi secara umumnya digunakan dalam empat cara. Apakah ketepatan maksimum boleh diperolehi secara purata daripada keempat-empat aplikasi Astrologi? Kajian rohani dijalankan menunjukkan keputusan berikut:

Aplikasi

Maksud aplikasi

Ketepatan maksimum 2 Maximum (melalui kajian rohani)

Ramalan

Untuk mengetahui apa yang akan berlaku

30%

Diagnosis

Bertindak sebagai bantuan untuk memahami punca kesukaran menyentuh mana-mana aspek kehidupan

27%

Sifat semulajadi dan keserasian

Untuk memahami sifat semulajadi seseorang dan keserasian dengan profesion atau dengan pasangan hidup berdasarkan tanda-tanda zodiak masing-masing atau horoskop.

27%

Membuat keputusan

Ini termasuk mengetahui masa bertuah untuk acara yang dirancang atau menjawab soalan yang khusus seperti apabila seseorang itu perlu berkahwin.

5%

2 Ketepatan ini berdasarkan keupayaan untuk menentukan punca masalah yang merentasi fizikal, psikologi dan dimensi rohani.

  • Sila rujuk bahagian 5.5 faktor-faktor yang memberi kesan ketepatan bacaan Astrologi. Punca isu/peristiwa dalam kehidupan adalah bermacam-macam dan Astrologi tidak boleh melihat kesemuanya. Mereka termasuk, takdir bersama-sama akuan memberi dan menerima, hantu (iblis, syaitan, tenaga negatif dsb.), tenaga positif, bagaimana kita menggunakan kehendak bebas, tenaga rohani di dalam badan dan persekitaran disekeliling kita.
  • Sesetengah daripada kita mungkin terdorong untuk menolak Astrologi sebagai sains yang berdasarkan data di atas.
  • Peratusan sebenarnya agak tinggi apabila kita membandingkannya dalam bidang masing-masing. Bersama-sama dengan data yang dipaparkan, mempertimbangkan fakta bahawa ahli nujum boleh mencapai peratusan ini dengan hanya sekeping kertas seperti yang bertentangan dengan sains moden yang disokong dengan berbilion-bilion dolar dalam dana dan menggunakan alat-alat yang sangat canggih.

Di sini adalah beberapa contoh di mana pelbagai bidang yang berada di bawah sains moden adil dengan kadar kejayaan dalam bidang-bidang masing-masing.

  1. Geologi: Terdapat minat yang besar dalam meramalkan lokasi dan masa gempa bumi yang besar kerana potensi kemusnahannya. Walaupun banyak yang diketahui mengenai di mana gempa bumi berkemungkinan berlaku, terdapat masa kini tiada cara yang boleh dipercayai untuk meramal hari atau bulan bila peristiwa itu akan berlaku di lokasi tertentu. (Ruj: Department of Earth and Space Sciences – University of Washington)

  2. Psikoterapi: Institut Kebangsaan Penyalahgunaan Alkohol dan Alkoholisme mengkaji kira-kira 1,700 pesakit beberapa tahun yang lalu. Pesakit diinstitusikan untuk rawatan dan menerima jagaan lanjutan, hanya 44 peratus yang berjaya kekal sedar selama tiga bulan manakala hanya 26 peratus menerima rawatan pesakit luar, berjaya sedar daripada mabuk selama tiga bulan. (Ruj: Pulitzer.org)

  3. Perubatan: Ia telah diperhatikan bahawa kadar pesakit yang hidup daripada kanser paru-paru kurang daripada 10%. (Ruj: cancerresearchuk.org)

Adakah kita mengabaikan sains atau bidangnya hanya kerana kita mempunyai kadar kejayaan yang rendah dalam bidang ini?

5.5 Faktor-faktor yang mempengaruhi ketepatan Astrologi

5.5.1 Bergantung kepada tradisi Astrologi digunakan

Terdapat pelbagai tradisi yang digunakan dalam Astrologi. Setiap daripada mereka berbeza-beza metodologinya. Jadual berikut adalah carta perbandingan ketepatan yang dapat dicapai dengan tradisi yang lebih penting yang diperolehi melalui penyelidikan rohani.

Malay_astrology-tableNota: Ketepatan adalah berdasarkan kepada keupayaan yang sama ahli nujum yang mampu mencapai ketepatan 30% dalam Astrologi Vedik.

5.5.2 Berdasarkan tahap kerohanian ahli nujum

Bergantung kepada tahap kerohanian ahli nujum keputusannya ketepatan boleh berubah-ubah.

Tahap kerohanian ahli nujum

Ketepatan

20% 3(contohnya orang biasa, tidak melakukan amalan rohani)

27%

30%

31%

40% 4

34%

50%

38%

60%

42%

Melebihi 70%5

Tidak perlu Astrologi

Nota kaki(berdasarkan nombor dalam jadual di atas):

3 Kebanyakan orang pada era kini tidak mengamalkan amalan rohani. Akibatnya tahap kerohanian secara purata dalam Era Persengkataan (Kaliyug) ialah 20%.

4Mengikut kebiasaan, dalam era kini kira-kira 4 dalam setiap 100 orang adalah pada tahap kerohanian 40% – 49%.

5Sehingga 2016 terdapat kira-kira 1000 Orang-orang Suci (Saints) pada tahap kerohanian di antara 70% dan 100%. Walau bagaimanapun terdapat kurang daripada 200 Orang-orang Suci dan Guru yang sedang menyebarkan Kerohanian secara aktif.

Ahli nujum kadang-kadang menggunakan intuisinya untuk membantu dalam interpretasi horoskop. Mengikut sains Kerohanian ahli nujum hanya boleh menggunakan intuisinya untuk membantu dalam ramalan lebih tepat jika tahap kerohanian mereka tinggi.

5.5.3 Berdasarkan orang yang melakukan amalan rohani

Satu-satunya cara mengatasi takdir atau terlindung daripadanya adalah dengan melakukan amalan rohani. Ini adalah kerana takdir yang merupakan masalah rohani, hanya boleh diatasi dengan remedi rohani. Walau bagaimanapun kesan amalan rohani dan upacara keagamaan dilakukan untuk mengatasi masalah di mana puncanya bersifat kerohanian tidak dicerminkan dalam carta. Oleh itu bacaan astrologi tidak menggambarkan amalan rohani yang dijalankan oleh orang itu.

Sebagai contoh, semasa kelahiran jika ahli nujum mengesan masalah leluhur dalam horoskop seseorang dan jika orang tersebut melakukan upacara dan lain-lain maka kecacatannya disingkirkan tetapi ahli nujum seterusnya masih akan membacanya dengan cara yang sama. Dari perspektif ini, seni ramal tapak tangan adalah lebih baik daripada Astrologi kerana perubahan dapat digambarkan pada garis-garis di tapak tangan. Sebagai orang biasa yang tidak melakukan amalan rohani dalam erti kata sebenar, dia tidak benar-benar terjejas oleh kelemahan yang wujud dalam Astrologi

5.5.4 Berdasarkan kepada jenis soalan yang ditanya dengan ahli nujum.

Ketepatan juga bergantung kepada jenis soalan yang ditanya kepada ahli nujum.

Sebagai contoh, seseorang boleh meminta seorang ahli nujum sama ada melabur dalam satu usaha niaga atau yang lain. Orang lain boleh bertanya sama ada untuk berkahwin kepada orang A atau orang B.

Satu keputusan yang lebih baik dari segi ketepatan boleh dicapai jika orang bertanya sama ada untuk melabur atau tidak sama sekali atau sama ada untuk berkahwin atau tidak.

Jika seseorang menyoal mengikut urutan berikut, kemungkinan mendapat jawapan yang lebih tepat dapat dipertingkatkan.

Soalan 1: Bolehkah saya melabur sama sekali?
Soalan 2: Jika demikian maka dalam apa?
Soalan 3: Bilakah saya perlu melabur?

– Atau –

Soalan 1: Adakah saya perlu berkahwin sama sekali?
Soalan 2: Jika demikian maka kepada siapa?
Soalan 3: Bilakah masa yang baik?

5.5.5 Menurut masa kelahiran seseorang

Jika horoskop itu dibentuk berdasarkan masa kehamilan, maka tahap ketepatan meningkat.

Alasan untuk peningkatan dalam ketepatan jika kita pergi ke masa semasa mengandung adalah seperti berikut:

  • Prinsipnya ialah apabila pengaruh komponen duniawi meningkat ketepatan astrology berkurangan.

  • Pada masa kehamilan kesan ibu dan persekitarannya pada janin adalah minimum. Maka mengikut masa, ini semakin meningkat dan oleh itu ketepatan berkurangan.

Walau bagaimanapun bakal ibu yang mana satu dapat mengenal pasti masa yang tepat kehamilannya? Di dalam badan kita terdapat berjuta-juta sel, yang mana satu sel yang melalui perubahan adalah sangat sukar untuk difahami. Wanita mana yang boleh memahami perkara ini? Hanya seseorang yang telah mencapai tahap kerohanian Saint sebanyak 90% dan ke atas, dan jika dia ingin tahu. Walau bagaimanapun biasanya tiada siapa yang mengandung pada tahap kerohanian yang tinggi. Pada masa dahulu, isteri Pendeta/Sage yang biasanya kerohaniannya matang, biasanya mengetahui masa yang betul bagi permulaan kehamilan mereka.

Ketepatan 100% hanya boleh dicapai oleh Saint tahap kerohanian 90% dan ke atas dan itu juga hanya jika Dia ingin tahu. Kebanyakan masa mereka tidak akan memuaskan keupayaan rohani mereka mengetahui ini, melainkan jika jiwa wujud yang dilahirkan adalah lebih daripada 80% tahap kerohanian dan fakta-fakta mengenai kelahiran anak akan dikenali terlebih dahulu seperti dihasrati Tuhan. Tujuan kelahiran ini adalah berdasarkan kepada faedah kerohanian manusia dan terdapat kuantiti maksimum Kebenaran Mutlak, jawapan yang diperolehi juga akan menjadisangat tepat. Jika ia adalah satu kelahiran biasa maka komponen duniawi (asat – diterjemahkan sebagai yang yang ‘tidak benar’) adalah lebih dan dengan itu ketepatan berkurangan.

6. Kesimpulan

  • Ketepatan horoskop adalah berkaitan terus dengan kuasa interpretasi seorang ahli nujum.

  • Jika kita menganggap kuasa interpretasi ahli nujum kini (yang dapat meramalkan hampir maksimum 3% ketepatan) sebagai 1, maka untuk mendapat 100% jawapan yang tepat kuasa interpretasi perlu 1000 kali kuasa interpretasi sekarang.

  • Kuasa interpretasi dan intuisi hanya boleh ditingkatkan dengan amalan rohani.

  • Pada era kini 65% kehidupan kita adalah takdir. Jika kita menggunakan 35% kehendak bebas untuk melakukan amalan rohani kita boleh mengatasi atau terlindung daripada takdir. Amalan rohani adalah satu-satunya cara untuk mengatasi takdir.